VLCD vs LCHF

Det finns två typer av dieter som verkar vara de populäraste. Även om det kommer nykomlingar varje år, årets vore nog 5:2-dieten. Men de som har hållit i sig längst är VLCD och LCHF. 

VLCD

Står för ”very low calorie diet” och menas att det är en logkaloridiet där man äter väldigt få kalorier under en viss period för att gå ned snabbare i vikt. Det är inte menat att man ska äta riktig mat men bara väldigt lite, för då kommer du att få brist på massvis med mineraler och vitaminer.

Istället brukar man dricka olika shakes och pulver som ger det dagliga dagsbehovet att mineraler, vitaminer och proteiner men samtidigt ligger du under 500 kcal per dag. Man brukar inte rekommenderar att man bara dricker dessa under en lång period, men det kan vara en väldigt god start på viktnedgången. En månad eller två brukar vara riskfritt men man ska alltid tala med sin läkare innan man påbörjar en sådan extrem diet

LCHF

Står för ”low calorie high fat”. Här vill man också ligga på kaloriunderskott men man får äta alla maträtter med högt fettinnehåll. Här uppmuntras man att äta bacon, mejeriprodukter, ägg, såser, grädde och kött. Man ska dock undvika bröd, kolhydratsrika produkter som spannmål och rotfrukter.

Den här dieten kan man, i teorin, gå på hela livet med viss modifikation. Det höga fettinnehållet kan göra en illamående under den första perioden men detta ska vara övergående. Därefter börjar kroppen ställa om sig och man tappar i vikt.