Bästa vanorna för din hälsa

Vi människor är vanedjur, vår hjärna är gjord för att hitta mönster och upprepa dessa för att slippa använda så mycket hjärnkraft för varje beslut. Och hjärnan älskar inte alltid de bästa sakerna, istället kan den hänga sig fast vid lathet och missbruk. Du borde försöka bryta dessa vanor och ersätta dem med bättre varianter!

Skippa rökningen

Skapa en ny vana för att ersätta rökningen. Det kan vara en hobby istället, gärna något som håller händerna upptagna. Det är lätt att börja äta för att stilla abstinensen men det leder bara till flera dåliga val och övervikt.

Promenader

Försök att hitta fler tillfällen där du kan gå. Om du bor nära affären kan du promenera för mindre inhandlingar. Du kan parkera lite längre från jobbet eller kliva av bussen en hållplats innan och gå sista biten. Det är inte alla som tycker träning är roligt och då behöver du hitta flera små stunder att röra sig på.

Laga mat

Lär dig att laga mat på riktigt. Lär dig hur du tillagar en sås, hur du kokar en gryta och rensar en fisk. Det är inte kunskaper du behöver använda varje dag, ibland är det gott och lämpligt med snabbmakaroner och korv. Du kommer dock få mycket mer matglädje och gilla hemlagad mat om du är duktig på det.