Ät rätt under graviditeten

Vad vi äter spelar alltid en stor roll för vår hälsa. Men när det kommer till graviditet blir detta viktigare än någonsin. Och här kommer några snabba tips på hur man kan tänka på sina kostvanor när man är gravid.

Att äta näringsrikt och varierat är något som rekommenderas åt alla människor. Våra kroppar behöver en rad olika vitaminer och mineraler från vår mat för att må bra. Men under graviditeten ökar faktiskt behovet av några ämnen.

Järn är det första av dessa och det är något som kroppen behöver bland annat för bildandet av nya röda blodkroppar. Eftersom blodmängden i kroppen ökar med graviditeten behöver kroppen mer järn. Bristen på järn kan således även bli en brist på blod, eller anemi som det även kallas. Att äta mer järnrik kost är därför en bra idé, men det är också vanligt att ta tillskott av något slag.

Folsyra är också ett väldigt viktigt ämne under graviditeten. Detta är en B-vitamin (B9 för att vara specifik) och även känt som folat. Folsyra är en konstgjord framställt version av folat och används i berikning av mat eller som kosttillskott. Folat förekommer naturligt i flera olika livsmedel.

D-vitamin spelar även en roll vid graviditeten. Låga nivåer av D-vitamin har bland annat visats öka risken för havandeskapsförgiftning och kan resultera i lägre födelsevikt. Men även efter födseln kan denna brist fortsätta att påverka barnet negativt. Som tur är finns det många D-vitaminberikade produkter på marknaden idag.

A-vitamin används av kroppen för bland annat synen, men är också bra för huden och behövs för att våra slemhinnor ska fungera normalt. Det har även en grundläggande betydelse för det tidiga stadiet av graviditeten under embryots utveckling. Kvinnor behov av A-vitamin går upp något under graviditeten, men för mycket kan faktiskt bli farligt.