Dagens viktigaste mål

Frukosten är absolut det viktigaste målen du äter under dagen, här får man i sig det som gör att man orkar med dagen. Det sägs att man bör få i sig ungefär 25% av det energiintag du ska få i dig under dagen genom din frukost. Att äta rätt och riktigt är en viktig del i våra liv och även mellanmålen bör vara näringsriktiga och viktiga för oss att äta.

matOm man nu får i sig 25% av det energiintag man ska ha genom sin frukost då har vi 75% som ska fördelas på resten av dagen. Det gäller att man har lite koll på vad man stoppar i sig och om man ätit frukost kl 07.00 så fram åt tio så börjar energin att tryta och ett mellanmål skulle sitta fint, frukt funkar alltid, bär likaså. Även nötter och kanske en avacado kan slinka ner till förmiddagskaffet.

Vad som också är viktigt när man intar lunch är att man inte äter för mycket så man blir dåsig och trött. Den klassiska tallriksmodellen fungerar fortfarande, den är ju indelad i tre delar. Den första delen ska vara livsmedel med kolhydrater som till exempel potatis, pasta, ris eller liknande. Även bröd tillhör första delen! Den andra delen utgör grönsaksdelen, alltså rotfrukter och frukt med viktiga vitaminer, mineraler och antioxidanter. Den tredje delen är den proteinrika delen, med kött, fisk eller ägg. Men även vegetariska alternativ så som bönor eller kikärtor. Detta ger oss protein och mineraler som är viktiga för oss som till exempel järn och zink.

För middagen kan man också använda tallriksmodellen, för att minska i vikt så öka den andra delen med frukt och grön och minska den första delen. Tränar du regelbundet så kanske du behöver öka den första delen för att du ska orka träna. Det absolut viktigaste är att du mår bra, och det kommer du garanterat att göra om du äter rätt.